dediğimiz , normal gecenin tamamen dışında, fiziğiyle, ıyla, oradaki değişik yaşamıyla bambaşka bir gecedir. Ama biz bu geceyi yalnız böyle ‘ın çok beğendiği bir gece olarak tanımlayarak, her gecenin aynı şartları var sanırsak çok yanılırız. Kadir Gecesi’nde çok büyük şartlar var. Bir insanın ömür boyu yenemediği, çözemediği problemlerini çözme şansı var.


Nurbaki’yi Takip et


Bu gecede fiziğin yenemediği hadiselerin, fiziğini verme şartları var. İşte bu bakımdan Kadir Gecesi‘ni çok değişik bir motif içerisinde var saymak gerekir.



Sanki bir anda evrenin koşulları değişmiş, hatta koşulları değişmiş yeni bir pencereden yeni bir gece açılmış… Takvimdeki gece duruyor ama perdeleri açılmış, yeni bir dekor meydana gelmiş, yeni bir ihtişam, yeni bir süsleme meydana gelmiş. Onun için Kadir Gecesi fevkalade önemli bir gecedir.

Yüce Kitabımızın Kadir Gecesi’ne verdiği önem

Yüce Kitabımızın Kadir Gecesi’ne verdiği önemden ve Sure-i Kadir’in ayetlerinin bir tarz çok basit ölçüde yorumundan ibaret söylediğimiz şeyler. Aslında Allah, Kadir Gecesi’ni tanımlarken en büyük özellik olarak “boyutların değişimini” anlatıyor, bu çok büyük bir hadisedir. Ruhlar ve sabaha kadar görüntü planına gelir. Dünyamızın bu mekânına gelir tarzındaki ayet-i kerimenin ifadesi bize Kadir Gecesi’nin bir başka boyutta yaşandığını gösterir.

Kadir Gecesi

Hz. Geylani‘nin Sure-i Kadir yorumunda emrettiği gibi “Kadir Gecesi’nde Hz. Cebrail ve bir çok melekler müminlerle tanışmak, onlarla selamlaşmak için adeta can atarlar.”

Böyle büyük bir hadise nasıl normal boyutlar içerisinde olabilir? Çünkü yine Yüce Kitabımızdan biliyoruz ki, Hz. Cebrail madde boyutlarına intikal ettiği zaman, ufkun bir ucundan bir ucunu kaplıyor.

Kadir Gecesi için de aynı tabir kullanılmış…

Cenab-ı Hak, Kadir Gecesi’nin bu çok değişik halini anlatmak için Kur’an’da çeşitli konularda yaptığı bir metot vardır.

Mesela; Sure-i Tarık‘ta, Tarık’ın anlaşılmaz incelikleri olduğunu anlatmak için “Ve ma edrâke met Târık” der. Yani, “Kim bilebilir ki Tarık nedir?”

Kadir Gecesi için de aynı tabir kullanılmıştır! Kadir gecesinde tanınması imkânsız bir vasıf vardır.

İşte, bu özellikler dolayısıyla Kadir Gecesi’nin bizim bildiğimiz sıradan bir gece olmadığını, Cenab-ı Hak anlatmak için onun bilinmezliğini dile getirmiş. Ancak, ondan bir takım örnek görünümleri zikrederek “bin aydan hayırlıdır” buyurmuştur.

Sabaha kadar bütün varlıklar Allah’a secde eder, bütün varlıklar, melekler, ruhlar intikal eder bu gecenin bayramına.

Çok önemlidir

İşte Cenab-ı Hak, Kadir Gecesi’nin bu özelliğini bize anlatmak için ruhların, meleklerin sabaha kadar intikalini, coşkusunu bildiriyor ve Rahmet-i İlâhî’nin sonsuzluğunu bildiriyor.



Çünkü boyutlar açıldıkça Rahmet-i İlâhî’deki sonsuzluk ortaya çıkar.

Cenab-ı Hak arz mekanını da, yahut madde âlemini de elbette ve Rahim sıfatlarıyla yarattığı için büyük bir “Rahmeti” büyük bir “Rahimiyeti”, Allah’ın hem kudretini hem şefkatini, merhametini sezeriz, hissederiz, var sayarız ama… Kadir Gecesi’nde boyut geçildiği için insanoğlu rahmete sanki daha yakınmış gibi oluyor.

Kadir Gecesi’nin rahmetine yakîn olabilmek, kazanabilmek için kulluğun da orucun da infakın da sadakanın da merhametin de… Ve Fahr-i Kâinat sevgisinde de belli bir hududa gelmek lazım.


Dr. Haluk Nurbaki’nin Nur Dolu Geceler kitabından alıntıdır.